3/25/2006

عيد الام!

عدى عيد الام فعلا
وانا كنت قولت مش هاكتب عليه فى البلوج
بس معرفتش!
هو ايه لازمة عيد الام؟
الواحد بيتذكر فيه جمايل امه عليه
ويديلها وردة و هدية ويحاول ميزعلهاش النهاردة بس يعنى
على اساس انه عيد الام يعنى
واليوم الى بعديها على طول خناقات و بتاع ..راح فين عيد الام يابنى!
ماهو خلاص عدى يا ماما احنا هنعمل شغل و هدايا كل يوم ولا ايه يا ست الكل
فين المصروف بقى!!
زى ما انا ضد يوم اليتيم انا ضد يوم الام
كلها مسميات لايام المفترض انها بتخلينا نفتكر اكتر او نفتكر اصلا لو كنا ناسين
يعنى مثلا هو يوم واحد فى السنة غير العيد ميلاد يعنى الى بنفتكر فيه امهاتنا!
ونحاول نشيل عنها يعنى!
طيب و الناس الى امها مش موجوده معاها لاى سبب من الاسباب
نخنقها بقى و نجيبلها شلل
وجبتى لماماتك هدية ايه بقى
نعم!
ماهى مش موجودة!.م انتم عارفين انها مسافرة!
ااه سورى!
مثال بسيط ..
انا مبحبش تجميع التقدير و المحبة و اظهارها فى يوم معين
لمجرد تسميته عيد (اى حاجه)مالهاش لازمة يعنى
وياريت اصلا فى ناس فعلا بتعمل بالعيد ده
ممكن تيجى تسئل حد تقوله
جبت هدية لمامتك-
مامتى مين يابنى..ده انا قولتلها الصبح كل سنة بقى يا ماما-
فين هديتى انا!
بقى انا هاجبلها هدية وبتاع عيب عليك ده انا الى اخد هدايا
...
تلخيص الى بيحصل فى عيد الام:
تلات حالات
ام بتتدلع اخر دلع*
ام بتتنسى اصلا و ممكن يجي عليها اليوم عكسى خالص*
عائلات بيفتكروا الام الى مش موجودة و بتكون نكد*
...
بس صراحة احسن حاجه بنطلع بيها فى عيد الام
هى الاغانى الى بيعملوها للامهات
واكثر حاجة بقعد اسمعها طول الوقت هى اغنية سامى يوسف
ومن الاغانى الحلوة جدا برضه المؤثرة الى عملها مطرب الاناشيد احمد(اعذرونى مش فاكرة اسمه بالكامل)
وخالد عجاج برضة
معرفش هم نزلوا اغانى جديدة العيد ده ولا لاء..
ولو نزلوا ياريت محدش يبخل عليا و يقولى يعنى
واكون شاكرة ليه جدا!
...
وجبت هدية ايه لمامتك ؟

7 comments:

sonia said...

فى اغنيه اسمها لسوف أعود ياأمى بجد مؤثره اوى بس معرفش اللى بيغنيها اسمه ايه بتيجى على ميلودى ومزيكا

Manora said...

سونيا
نورتى .. هى دى الاغنيه بتاعه الى اسمه احمد
حاجه ده بتاع الاناشيد الدينية..
فعلا الاغنية دى مؤثرة جدا جدا جدا
هى و اغنية سامى يوسف امى مبقدرش امسك نفسى قدامهم و لازم اعيط..

adhm said...

كان زمان الواحد يقضى عيد الام بكل سنة وانتى طيبة يا حاجة
انما النهاردة مع تغيير انماط الاستهلاك بصراحة عيد الام واى عيد تانى بقى مشكلة مادية لاى واحد
انا باجيب عيد ام لماما وحماتى(مش ممكن اطنش والا اروح فى ابو نكلة) والجديد ابنى وبنتى بيجيبوا عيد ام للابلة فى المدرسة
وبصراحة دى الحاجة اللى بتفرس
ثم ان حكاية عيد الام والعكننة اللى بسيببها لبعض الناس بتفكرنى بالمسلسلات العربى لما يجيبوا واحدة ما بتخلفش وشوفى بقى منظر الناس اللى نفسها فى اى عيل بيبقى اية ساعتها
دى زى دى بالظبط
بس مش الحل انهم يلغوا عيد الام يعنى

ثم انتى كنتى فين لما اخترعوا الفالنتين وجاية تتشطرى على عيد الام

Anonymous said...

جايز يكون قصدهم إن اليوم دا محدش يزعل مامته
بس باقي الأيام طلع عينيها زي منتا عايز

Manora said...

ادهم باشا:
اها انا فعلا فاكرة زمان
ايام عيد الام كان لازم نجيب هدايا للمدرسات
غير ماما طبعا
هى فعلا تمثل مشكلة على رب الاسرة
وفى حالتك الى هو انت
يا عينى عليك
(ضحكة شيطانية)
انا فعلا كنت عارفة ان فى حد هيقولى فى الفالانتين و بتاع
مين قال بقى لحضرتك انى مش ضدة!!
انا اكيد مش هاقعد اذكر الاعياد المخترعة عيد عيد يعنى وااقول انى ضدها
ماهو الفالانتين نفس الحكاية
اتنين بيحبوا بعض يقعدوا يفكروا انه طول السنة هيجيبوا لبعض ايه و هياخدها فين و يفسحها فين و يظهرلها حبه ازاى
مفرقش اى حاجه عن الاعياد التانية !


حائر:
اه ممكن برضة
مع ان واللة لناس كتير مبتفرقش بقى ان كان ده عيد الام ولا عيد العفريت هيطلع عينيها يعنى

وشكرا على ارائكم!

Anonymous said...

الاغنية بتاعت احمد بوخاطر.. منشد جميل.. ربنا يكرمه :)

جزاكي الله خيرا.. موضوع جميل جداً!..

عيب عيد الأم الوحيد ان بعض الناس بتخليه عو اليوم الوحيد اللي يريحوا الوالدة فيه.. ايه ده بقينا 22 مارس؟ فين الهدوم؟ ماتكويتش؟ الاكل؟ ماستواش؟ ...

ربنا يهدينا!

Manora said...

محمد حبيب:
يا هلا بيك يا فندم
بالنسبه للاغنية فهى فعلا مؤثرة جدا
و شكرا على ردك..
هى دى فعلا احدى مشاكل عيد الام
ان الناس تفتكرها اليوم ده بس و ينسوها بعدين